Pagina's

woensdag 17 februari 2016

Shape update #1

Geheel onverwachts werd er aan mij gevraagd of we de tweede meting konden doen. Natuurlijk kon dat! Na een maand bezig te zijn geweest was ik benieuw of er al enige progressie was gemaakt. Bij de eerste meting was ik namelijk enigszins teleurgesteld, want ik had een vetpercentage van 28,1%. Oei, dat zat al aardig dicht bij de 30% en 30% was in mijn hoofd 'dik'. Natuurlijk was ik niet dik, maar het flitste wel even door mijn hoofd. Daarnaast had ik gewoon beter verwacht na het liften van zoveel dingen.


Een nieuwe kans dus bij de tweede meting. Of ik zelf al verschil zag, vroeg Michael. Nee ik zag zelf niks, zelfs niet in de foto's die ik van mezelf had gemaakt. Je hebt namelijk nooit helemaal hetzelfde licht, waardoor enig verschil die zichtbaar was ik afdeed met 'dat ligt gewoon aan de belichting'.
Mijn vetpercentage werd gemeten door middel van een huidplooi meting. Hierbij worden op vier verschillende punten van het lichaam de huidplooi gemeten: de bicep, de tricep, onder het punt van het schouderblad en vlak boven de bovenrand van het heupbeen. Oftewel, je vetkwabjes worden opgemeten en je buik inhouden werkt niet. Het totaal hiervan wordt opgeteld en afhankelijk van je leeftijd en geslacht correspondeert dit met een bepaald vetpercentage. Deze methode is een stuk betrouwbaarder dan wanneer er met een elektrische weerstand wordt gemeten zoals die in sommige weegschalen zit ingebouwd. De vochtbalans heeft namelijk een grote invloed op de gemeten weerstand, zo kan het zijn dat er na een halfuur een heel ander vetpercentage wordt gemeten. Naast het meten van mijn vetpercentage worden ook mijn omvangen van mijn arm, borst, buik, billen, boven- en onderbeen tijdens een meting bekeken.

En hoe ik het er vanaf bracht? Mijn vetpercentage was met 2% gedaald! Daarnaast was de omvang van mijn arm zelf een beetje toegenomen en die van mijn billen en boven- en onderbenen afgenomen. Jeetje wat was ik hier blij mee, vooral omdat ik het helemaal niet zag aankomen! Nu hopen dat deze trend zich zo voort zal zetten :)

Vetpercentage 2% gedaald in 1 maand

1 opmerking: